کد مطلب:246083 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:244

فرموده های امام جواد
امام ما، جواد فرمود:

الكمال فی العقل [1] .

كمال آدمی در خردمندی است.

و فرمود: عز المؤمن غناه عن الناس [2] .

عزت مومن در بی نیازی از مردم است.

و فرمود:

من انقطع الی غیر الله و كله الله الیه [3] .

هر كه به غیر خدا اتكا كند، خدا به هم او واگذارش می كند.

و فرمود:

من استحسن قبیحا كان شریكا فیه [4] .

هر كه كار زشتی را نیكو شمارد، در آن كار شریك شده است.

و فرمود:

یوم العدل علی الظالم اشد من یوم الجور علی المظلوم [5] .

روز عدالت برای ستمگر سخت تر از روز ستم بر مظلوم است.



[ صفحه 142]



و فرمود:

لا تكن ولیا لله فی العلانیه و عدوا له فی السر [6] .

در آشكار دوست خدا و در پنهان، دشمن خدا مباش.

و فرمود:

من امل فاجرا كان ادنی عقوبته الحرمان [7] .

كسی كه به فاسقی امید ببندد، كمترین عقوبتش نومیدی است.

و فرمود:

من عمل علی غیر علم افسد اكثر مما یصلح [8] .

هر كه بدون اطلاع، دست به كاری زند، فسادش بیش از اصلاح خواهد بود.

و فرمود:

الثقثه بالله تعالی ثمن لكل غال و سلم الی كل عال [9] .

اعتماد به خداوند متعال، بهای هر چیز گرانبهایی است و نردبان هر جایگاه بلند و بالایی.



[ صفحه 143]



و فرمود:

كیف یضع من الله تعالی كافله و كیف ینجوا من الله تعالی طالبه [10] .

چگونه ضایع شود كسی كه خدا كارگزار اوست؟! و چگونه نجات پیدا كند كسی كه خدا به دنبال اوست!؟

و فرمود:

كفی بالمرء خیانة ان یكون امینا للخونه [11] .

در خیانتكاری فرد همین بس كه امین خائنان بشود.

و فرمود:

من وثق بالله و توكل علی الله نجاه الله من كل سوء و حرز من كل عدو [12] .

هر كه به خدا اعتماد و بر او توكل كند، خداوند از هر بدی او را می رهاند و از هر دشمنی حفاظت می كند.

و فرمود:

المؤمن یحتاج الی ثلاث خصال: توفیق من الله و واعظة من نفسه و قبول ممن ینصحه [13] .

مؤمن به سه خصلت نیازمند است: توفیق از خدا، نصیحت گری از درون و پذیرش نصیحت دیگران.



[ صفحه 144]



و فرمود:

من وعظ اخاه سرا فقد زانه و من وعظه علانیة فقد شانه [14] .

هر كه برادرش را پنهانی پند دهد، او را زینت بخشیده است و اگر در حضور دیگران نصیحتش كند، ضایعش ساخته است.

و فرمود:

من اطاع هواه اعطی عدوه مناه [15] .

كسی كه از هوای نفس پیروی كند، دشمن را به آرزویش رسانده است.

و فرمود:

القصد الی الله تعالی بالقلوب ابلغ من اتعاب الجوارح بالاعمال [16] .

با بال دل سریعتر به خدا می توان رسید تا پای رفتار.

و فرمود:

العامل بالظلم و المعین علیه و الراضی شركاء [17] .

ستمگر و یاور ستمگر و راضی به ستم ستمگر همه در ستم شریكند.



[ صفحه 145]



و فرمود:

ایاك و مصاحبة الشریر فانه كالسیف المسلول، یحسن منظره و یقبح اثره [18] .

از رفاقت با انسان بد بپرهیز! كه او به شمشیر آخته می ماند، ظاهرش زیبا است و آثارش زشت.

و فرمود:

ثلاث یبلغن بالعبد رضوان الله تعالی:

كثرة الاستغفار و لین الجانب و كثیرة الصدقة

و ثلاث من كن فیه لم یندم:

ترك العجلة و المشورة و المتوكل علی الله عزوجل عندالعزم [19] .

سه چیز، بنده را به خشنودی خدا می رساند:

بسیار استغفار كردن و نرم خویی و بسیار صدقه دادن.

و سه خصلت است كه در هر كه باشد، پشیمان نمی شود:

شتاب نكردن، مشورت كردن و توكل بر خدا به هنگام تصمیم.

و فرمود:

الدین عز و العلم كنز و الصمت نور و لا هدم للدین مثل البدع و لا افسد للرجال من الطمع و بالراعی تصلح الرعیة و بالدعاء تصرف



[ صفحه 146]



البلیة [20] .

دین، عزت است، علم گنج است و سكوت نور است.

و هیچ چیز همانند بدعت، دین را نابود نمی كند.

و هیچ چیز مثل طمع، مردان را فاسد نمی كند.

و مردم با زمامدار، اصلاح می پذیرند.

و با دعا، بلا برطرف می شود.

و فرمود:

اهل المعروف الی اصطناعه احوج من اهل الحاجة الیه لان لهم اجره و فخره و ذكره فمهما اصطنع الرجل من معروف فانما یبدأ فیه بنفسه [21] .

نیاز نیكوكاران به نیكی كردن، بیش از نیاز نیازمندان است به نیكی دیدن؛

چرا كه آنان اجر می برند و افتخار و نام نیك كسب می كنند.

پس هر كه به دیگران نیكی كند، ابتدا خودش بهره برده است.

و فرمود:

حسب المرء من كمال المروة ان لا یلقی احدا بما یكره [22] .

در كمال جوانمردی همین بس كه انسان با دیگران چنان رفتار نكند كه بر خودش نمی پسندد.



[ صفحه 147]



و فرمود:

عنوان صحیفة المسلم حسن خلقه. [23] .

عنوان نامه عمل مسلمان - نزد خدا - خوش خلقی او است.

و فرمود:

من استغنی بالله افتقر الناس الیه و من اتقی الله احبه الناس [24] .

كسی كه با تكیه بر خدا، چشم امید از مردم بردارد، مردم دست نیاز به سوی او دراز می كنند و هر كه تقوای خدا پیشه كند، مردم دوستش می دارند.



[ صفحه 148]



و فرمود:

من شهد امرا فكرهه كان كمن غاب عنه و من غاب عن امر فرضیه كان كمن شهده [25] .

كسی كه در كاری حاضر، اما از آن ناخشنود باشد، انگار كه غایب است.

و كسی كه در كاری نباشد، اما به آن خشنود باشد انگار كه در آن كار حاضر است.

و فرمود:

من اصغی الی ناطق فقد عبده. فان كان الناطق عن الله فقد عبدالله [26] و ان كان الناطق ینطق عن لسان ابلیس فقد عبد ابلیس.

كسی كه گوش به گوینده ای بسپارد، به پرستش او ایستاده است، پس اگر گوینده، خدایی باشد، خدا را پرستیده است و اگر شیطانی باشد، شیطان را پرستش كرده است.

و فرمود:

اظهار الشی قبل ان یستحكم، مفسدة له. [27] .



[ صفحه 149]



اظهار هر چیز پیش از آن كه پایدار شود، مایه ی تباهی آن است.

و فرمود:

لا تعجلوا الامر قبل بلوغه فتندموا فلا یطولن علیكم الامل فتقسوا قلوبكم و ارحموا ضعفائكم و اطلبوا من الله الرحمة بالرحمة فیهم [28] .

به كاری كه موعد آن فرانرسیده، اقدام نكنید كه پشیمان می شوید و آرزوهای دور و دراز در سر نپرورید كه دچار قساوت قلب می شوید و به ناتوانان خود رحم كنید و رحمت خدا را در محبت به آنان بجویید.

و فرمود:

الایام تهتك لك الامر عن الاسرار الكامنة [29] .

گذشت روزگار، پرده از اسرار برمی دارد.

و فرمود:

ملاقاة الاخوان نشرة و تلقیح للعقل و ان كان نزرا قلیلا [30] .

دیدار با برادران، پناه و مصونیت است و باروری عقل اگر چه كوتاه و اندك باشد.



[ صفحه 150]



و فرمود:

نعمة لا تشكر كسیئة لا تغفر [31] .

نعمتی كه سپاسگزاری نشود، همانند گناهی است كه بخشوده نشود.

و فرمود:

من استفاد اخا فی الله فقد استفاد بیتا فی الجنة [32] .

كسی كه به برادرش در راه خدا خیری برساند، به خانه ای در بهشت دست یافته است.

و فرمود:

من اخطأ وجوه المطالب، خذلته وجوه الحیل [33] .

كسی كه در كیفیت طلب به خطا رود، در چاره جویی دچار خفت می شود.

و فرمود:

اوحی الله الی بعض الأنبیاء: اما زهدك فی الدنیا، فتعجلك الراحة و اما انقطاعك الی فیعززك بی و لكن هل عادیت لی عدوا و والیت لی ولیا؟ [34] .

خداوند به یكی از پیامبران وحی كرد: اما دل كندنت از دنیا،



[ صفحه 151]



آسایش و راحتی بود كه بدان شتافتی و اما پیوستنت به من، عزتی بود كه به آن دست یافتی. ولی آیا شد كه به خاطر من با كسی دشمنی كنی یا دوستی؟

و فرمود:

لو سكت الجاهل ما اختلف الناس [35] .

اگر جاهل سكوت می كرد، مردم اختلاف پیدا نمی كردند.

و فرمود:

موت الانسان بالذنوب اكثر من موته بالاجل و حیاته بالبر اكثر من حیاته بالعمر [36] .

مرگ انسانها به واسطه ی گناه، بیش از مرگ طبیعی است، و طول عمر انسانها به واسطه ی كارهای نیك، بیش از عمر طبیعی.

و فرمود:

من لم یرض من اخیه بحسن النیة لم یرض بالعطیة [37] .

كسی كه حسن نیت برادرش راضی اش نكند، عطایا و بخششهای او هرگز راضی اش نمی كند.



[ صفحه 152]



و فرمود:

لو كانت السموات و الارضون رتقا علی عبد ثم اتقی الله تعالی لجعل الله له منها مخرجا [38] .

اگر زمین و آسمان بر بنده ای تنگ بگیرند و او تقوای خدا پیشه كند، خداوند راههای نجات را برایش می گشاید.

و فرمود:

لا یفسدك الظن علی صدیق قد اصلحك الیقین له [39] .

در حق دوستی كه مورد اعتماد توست، گمان بد مبر.

و فرمود:

توسد الصبر و اعتنق الفقر و ارفض الشهوات و خالف الهوی و اعلم انك لن تخلو من عین الله فانظر كیف تكون [40] .

صبر را بالش خود كن و فقر را در آغوش گیر و ترك شهوت كن و مخالفت با هوای نفس. و بدان كه از چشم خدا پنهان نیستی. پس ببین كه چگونه ای!


[1] الفصول المهمه - صفحه ي 290.

[2] اعلام الدين - صفحه ي 309 و روضه بحار، جلد 2 - صفحه ي 365.

[3] همان مأخذ.

[4] نورالابصار - صفحه ي 180.

[5] الفصول المهمه - صفحه ي 291.

[6] چنين نشود كه در ظاهر با خدا دوستي كني و در پنهان دشمني - منتهي الامال - جلد 2 - صفحه ي 449 - بحارالانوار - جلد 75 - صفحه ي 365.

[7] نورالابصار - صفحه ي 181.

[8] اعلام الدين، صفحه ي 309 - روضه بحار - جلد 2 - صفحه ي 365 - الفصول المهمه - صفحه ي 289.

[9] همان مأخذ.

[10] همان مأخذ.

[11] منتهي الامال - جلد 2 - صفحه ي 450 - بحارالانوار - جلد 72 - صفحه ي 380.

[12] نورالابصار - صفحه ي 181.

[13] همان مأخذ.

[14] نورالابصار - صفحه ي 180.

[15] منتهي الامال - جلد 2 - صفحه ي 450.

[16] همان مأخذ.

[17] الفصول المهمه - صفحه ي 291.

[18] منتهي الامال - جلد 2 - صفحه ي 450 - مستدرك الوسائل - جلد 8 - صفحه ي 351 و جلد 12 - صفحه ي 312.

[19] الفصول المهمه - صفحه ي 291.

[20] الفصول المهمه - صفحه ي 290.

[21] نورالابصار - صفحه ي 180.

[22] نورالابصار - صفحه ي 180.

[23] نورالابصار - صفحه ي 180.

[24] همان مأخذ.

[25] تحف العقول - صفحه ي 479.

[26] تحف العقول - صفحه ي 480.

[27] تحف العقول - صفحه ي 479.

[28] الفصول المهمه - صفحه ي 292.

[29] بحارالانوار - جلد 75 - صفحه ي 365.

[30] امالي مفيد - صفحه ي 329.

[31] بحارالانوار - جلد 71 - صفحه ي 53.

[32] منتهي الامال - صفحه ي 449.

[33] الفصول المهمه في معرفة الائمه.

[34] تحف العقول - صفحه ي 479.

[35] الفصول المهمه في معرفة الائمه.

[36] الفصول المهمه - صفحه ي 275.

[37] مسند الامام الجواد.

[38] بحارالانوار - ج 75 - صفحه ي 78.

[39] الفصول المهمه - صفحه ي 274.

[40] تحف العقول - صفحه ي 478.